Tekstgrootte
Wat wil JIJ leren staat voor het onderwijs op de Paulusschool. Zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten. We willen ALLE kinderen:
Wat wil JIJ leren geldt ook voor ons als team. Uitgangspunten die voor ons al team leidend zijn:
Aan de basis staan vier leerKRACHT-instrumenten die elkaar onderling versterken. Deze instrumenten zetten we in een geplande ritmiek in en zij vormen de kern van de leerKRACHT-aanpak waarmee we een verbetercultuur kunnen creëren:
Een groepsklimaat maak je samen. Een positieve groepssfeer vinden we heel belangrijk en daarom is ook gekozen voor Rots en Waterlessen. Immers, daar werk je met de hele groep en niet met individuele leerlingen. Wij hebben gekwalificeerde “Rots en watertrainers".
Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en meeloopgedrag. Dit jaar worden er weer trainingen aan alle groepen gegeven.
Groep 1/2 Krijgen 5 lessen, groep 3 tot en met 7 krijgen 10 lessen. Groep 8 krijgt 8 lessen, maar daarnaast ook weerbaarheidstraining gericht op de overgang naar de middelbare school.
Schitteren op het podium, samen zingen of stralen van trots na het maken van een tekening. De wereld is een schatkist die je kunt ontdekken. Je creatieve brein inzetten geeft plezier en een goed gevoel. Je wordt uitgedaagd om op zoek te gaan in jezelf. Het binnenste naar buiten te brengen en je denken zichtbaar te maken. Maar hoe vinden onze kinderen hun creativiteit? De Paulus neemt ze graag aan de hand.
Creativiteit is geen aangeboren talent dat je nu eenmaal wel of niet hebt. Het is een set van competenties die je kunt ontwikkelen. De cultuurvakken zijn zoveel meer dan plezier en ontspanning: het is ook leren. Kinderen maken plezier tijdens het maken van muziek, een tekening, toneel spelen, iets schrijven, lezen en fotograferen. Tegelijkertijd zijn ze bezig hun binnenste naar buiten te laten komen door zich uit te drukken in woord, beeld en gebaar. Ze ontwikkelen hun talenten. Ze ontdekken wie ze zijn in relatie tot de ander en uiten hun gevoelens en gedachten. Het maakt ze zelfstandig, evenwichtig en geeft ze zelfvertrouwen.
Elk kind heeft het nodig om gezien te worden. De cultuurvakken zijn bij uitstek een moment om als leerkracht die verbinding met kinderen te maken. Er is geen goed of fout. Ze mogen hun eigen weg kiezen. En je ziet ze onderzoeken, experimenteren, creëeren, samenwerken en zich oriënteren.
Om de wereld te begrijpen en er je eigen weg in te vinden, is het belangrijk dat je betekenis kunt geven aan wat je ziet en meemaakt. Je wilt je kunnen verwonderen, verhalen horen en leren kijken. Hoe meer je ziet, voelt, ervaart, weet en leert, des te meer betekenis krijgt de wereld om je heen. Kunst en cultuur geeft kinderen handvatten om de wereld te ontdekken en het draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling.
Door betekenisvol onderwijs werken wij op de Paulus aan hoofd, hart en handen. En dat begint bij goed cultuuronderwijs. Door procesgerichte didactiek willen wij de ruimte geven aan de eigen creativiteit en uniciteit van elk kind. Hierin staat niet het resultaat centraal, maar het proces en wat je daarin als kind hebt ontdekt.
Dit jaar zijn we gestart met PaulusAteliers nieuwe vorm. Er werken steeds twee groepen in een periode tegelijk aan dezelfde discipline. De theater en beeldende lessen worden gegeven door de vakdocenten Marjolein Macrander en Ellen Meijer en de andere processen en lessen worden met de eigen leerkrachten gedaan met behulp van methodes, handvatten en coaches. Vaak worden lessen gekoppeld aan een thema. Bijvoorbeeld, groep 8 gaat in september op bezoek in het Rijksmuseum en gaat bij de lessen beeldend aan de slag met portretten. Groep 7 koppelt dit aan het thema van de kinderboekenweek Giga-Groen. Bij muziek kiezen de groepen een thema wat bij hen aansluit in de methode 1,2,3 Zing en gaan hiermee aan de slag. De groepen 1,2 haken in eerste blok in op het Creatief Proces, hierbij gebruiken ze de skills van de afgelopen studiedagen DPL (Doordacht Passend Lesmodel) en zij kunnen dit mooi koppelen aan het eerst project uit het CultuurPromgramma van KunstCentraal ‘Clip en Klaar!’.
En na een periode van 6-7 weken wisselen de groepen van discipline. Aan het eind van een blok laten we graag op verschillende manieren zoveel mogelijk stukjes van deze processen zien!
Daarnaast hebben we ook een aantal keer per jaar een Pauluspodium. De eerste keer presenteren alle groepen zich aan elkaar, de overige keren is er een thema en per klas treedt er een groepje kinderen op.
Aan het eind van het schooljaar, meestal de laatste vrijdag van juni, hebben we onze Paulusdag. Een feestdag, waarop we eerst in de groep de verjaardag van de leerkracht(en) vieren. Daarna is er een spellencircuit buiten. De kinderen van groep 7 en 8 bedenken spelletjes voor de hele school. Tussen de middag eten we iets lekkers, meestal pannenkoeken, en de dag wordt afgesloten met een eindspel waar alle kinderen aan meedoen.